Overlevelsesguide til kolde dage

oprettet d. under Varesortiment, Blogindlæg

Overlevelsesguide til kolde dage

Kolde vinterdage er fantastiske og dejlige, men når man skal være udendøre og samtidig være fysisk aktiv, kan det være svært at holde varmen. I hvert fald hvis man er lidt i tvivl om hvordan man sammensætter antrækket. Herunder kommer jeg med et par tips som vil hjælpe dig godt på vej og forhåbentlig gør at du, uden at fryse, kan ride de sidste heste og tage en ekstra tur med liften inden du afslutter dagen.


Materialer

Et vigtig tip for at kunne holde varmen, er at vælge de rigtige materialer. Syntetisk fremstillede materialer, jeg fryser bare ved at tænke på dem, er rigtig gode at træne i om sommeren, eller hvis du træner indendøre i vinterhalvåret, men når man skal være ude, så gå langt udenom dem.
Bomuld er heller ikke et godt materiale at vælge, da det vil trække varmen ud at kroppen, i stedet for at hjælpe dig med at beholde den. Bomuld strømper er din værste fjende på de kolde vinterdage!
Gode materialer at vælge er naturligematerialer. Uld er helt klart en gammel favorit, men der er også kommet nye udfordrere som bambus på banen.
Min erfaring, som frossenpind og erfaringer fra mange timer tilbragt i -30°c, er at uld er guld! Vælg altid uld helt ind til kroppen. Jeg er, som mange andre, vokset op med uld der kradser, men der er heldigvis meget fokus på at uldundertøj skal være lavet af lækker og blød uld, der nemlig ikke kradser, så du trygt kan komme uld direkte ind på kroppen.

Start dagen varmt..

Det er vigtig at du kommer godt fra start og holder varmen fra første hest eller første tur med liften. For er du først begyndt at fryse, kan det være rigtig svært at få varmen igen. Efter spisepausen er det også en god ide at have mere tøj på end du havde da du gik ind for at spise.

Layer up!

En fejl mange laver, er at de kun tager en enkelt trøje på og en stor og tyk dunjakke udover. En stor jakke er lækkert, men tag heller flere tynde lag på indenunder, som du kan tage af igen efterhånden som du får varmen. Det er bedre, end at kun have en mega tyk trøje på, og blive næsten svedig inden du tager den af, og så begynde at fryse igen.

Af med det der er vådt

Logisk nok, er du ikke enig? Når du er blevet svedig, så skift det tøj der er vådt. Den inderste trøje og det der eventuelt måtte være vådt ud over. Skift også strømper hvis tæerne er blevet svedige. Vådt bliver koldt, så af med det inden du bliver syg! Hvem vil vel tilbringe en uge i sengen, når du hellere kan give den gas i sadlen, eller pisten?!

 

Hav en tyk trøje klar...

Når du holder pause fra arbejdet, eller aktiviteten, er det vigtig at du med det samme får noget varmt på igen. Enten en tyk trøje, eller en tykkere jakke. Har du set, hvordan skiløberne har et hold af folk, der springer på dem med varme jakker og til og med tæpper, når de kommer i mål efter endt skiløb? Det er for at de ikke skal blive kolde og syge, samt for at musklerne ikke skal stivne. Når du er færdig med en hest og skridter af, inden den næste, eller når du sidder ned for at spise, tag mere tøj på! Og læs punktet over; Af med det tøj der er vådt inden det gør dig kold.

 

Hold de rigtige kropsdele varme

Vidste du at hvis du ikke har en hue på, vil kroppen bruge en masse energi på at sende varme op til hovedet? Det er fordi du i hovedet har et af kroppens vigtigste organer; hjernen. Den skulle jo nødig gå hen og blive frossen, så den varme du producerer i kroppen vil gå med til at holde hovedet varmt. For at spare kroppen for unødig brug af energi, husk at have en hue på! Et pandebånd kan også gøre lidt af det samme, men på de rigtig kolde dage, vil varmen stadig ryge ud igennem hullet i pandebåndet.
Hvad så med hænder og fødder? Varme hænder gør at du kan udføre det arbejde du skal, hvad enten det er at ride, stå på ski, eller noget andet. Et par lækre tykke handsker, vil derfor være vigtig at have på. Til de ekstra kolde dage, eller når man skal på skiferie, vil det være en god ide at investere i varmeindlæg til hænderne, så du med sikkerhed holder alle 10 fingre varme dagen igennem.
For fødderne gælder det samme som hænderne, hold dem varme! Vælg for al del ikke bomuld strømper, men gå for naturmaterialer som uld eller bambus. Bomuld vil, som nævnt over, trække varmen væk fra fødderne, hvilket jo er det modsatte af hvad man ønsker på en kold vinterdag. Også her kan du investere i varmeindlæg til tæerne, der hjælper med at holde fødderne varme hele dagen igennem.

Luft

Say what, tænker du måske nu. Hvad har luft med noget at gøre?  Men det er faktisk sådan at hvis du vælger at komme et par meget tykke uldstrømper i dine ridestøvler, eller skistøvler og det bliver trangt, vil du, til trods for dit kloge valg af uldstrømper, komme til at fryse. Det er fordi du har brug for luft og lidt plads i mellem fod/strømpe og sko/støvle for at varmen skal kunne bevæge sig rundt - tænk på når man f.eks. puster til bålet eller pejsen, for at få gang i ilden.

Keep on moving!

Det sidste tip, er måske det bedste, for selv det varmeste tøj, vil have vært ved at holde dig varm, hvis du ikke bevæger dig. Så hvis du ikke har mulighed for at gå indendøre, eller I laver bål og griller pølsen ved siden af pisten, så hold tæer og fingre i bevægelse. Krøl og bevæg dem, så de ikke stivner til og du begynder at fryse.

 

Håber du fik nogle nye ideer til hvordan du kan holde varmen i disse kolde vinterdage :)


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

Miljøvenligpakning        Tirilb.dk